Handreiking gezonde voeding

 

Handreiking gezonde voeding

 

Afgelopen jaren hebben we een goede start gemaakt als gezonde school. We bewegen veel, laten het onderwerp structureel en planmatig terug keren en hebben afspraken gemaakt over het eten en drinken wat de kinderen mee naar school nemen. We zijn hier met elkaar heel goed mee bezig en we mogen ons dan ook een gezonde school noemen!

We zijn hier erg trots op! Een gezonde levensstijl helpt kinderen lekker in hun vel te zitten , de weerstand op peil te houden en genoeg energie te hebben voor leren, sport en spel.

Op onze school willen we gezond eten voor iedereen makkelijk maken. Want gezond eten is goed voor je. Hiervoor hebben we de leerlingen zelf nodig, maar ook hun ouders/verzorgers en de leraren. Samen kunnen we ervoor zorgen dat gezond eten op onze school de normaalste zaak van de wereld wordt. Ook voor kinderen en leraren met een allergie, dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging. Met dit voedingsbeleid laten we zien hoe we dat doen.

 

  1. Eten in de ochtendpauze
    Het eerste eetmoment op onze school is de ochtendpauze. We beginnen de dag gelijk goed met een gezonde pauzehap, bijvoorbeeld groente of fruit. We stimuleren ouders om een gezonde onverpakte pauzehap mee te geven, en koek, snoep en chips thuis te laten.
Voorbeelden van gezonde pauzehappen:
§  Fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, aardbeien en mandarijn.

§  Gedroogd fruit, zoals een doosje rozijnen of een paar abrikozen of dadels.

§  Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.

Tip: kies voor groente en fruit uit het seizoen. Bekijk voorbeelden van seizoensgroente en -fruit.

  1. Eten tijdens middagpauze.
    Wij zien de middagpauze als een rustmoment. We nemen samen de tijd voor de lunch: begeleiders en kinderen. Er is vooral aandacht voor het eten. De tv staat zoveel mogelijk uit, er is ruimte voor een sociaal- of een voorleesmoment. Kinderen die wat meer aandacht vragen of speciale dieetwensen of eetgewoontes hebben, helpen we. En de lunch? Die is natuurlijk lekker en gezond!

 

Voorbeelden van een gezonde lunch:
§  Volkoren of bruine boterham, rijstwafel, volkoren knäckebröd of een volkoren mueslibol.

§  Brood besmeerd met halvarine of zachte margarine uit een kuipje.

§  Gezond beleg voor in het trommeltje is bijvoorbeeld:

o   20+ en 30+ (smeer)kaas, ei, kipfilet, hüttenkäse en light zuivelspread.

o   100% notenpasta of pindakaas (zonder toegevoegd zout of suiker).

o   Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg of voor erbij!

 

Tip: bekijk ook www.voedingscentrum.nl/etenopschool voor meer tips en inspiratie.

 

  1. Drinken
    De kinderen op onze school drinken vooral water. We vragen ouders om geen limonade, frisdranken, sportdranken en vruchtensappen mee te geven omdat die vaak veel suiker bevatten. Daarom stimuleren we dat alle leerlingen een eigen beker/bidon meenemen naar school voor water. We proberen onze afvalproductie te beperken. Het vullen van de beker kan in het klaslokaal.
Voorbeelden van gezonde dranken:
§  Kraanwater.

§  Halfvolle melk, karnemelk of drinkyoghurt met maximaal 6 gram suiker per 100 gram.

§  Thee zonder suiker.

 

 

  1. Traktaties
    Kinderen die jarig zijn, zetten we natuurlijk graag in het zonnetje. Veel kinderen brengen een traktatie mee. Dat vinden we erg leuk! We stimuleren het uitdelen van gezonde traktaties bijvoorbeeld met groente of fruit. Voor kinderen, maar ook voor leraren. Er zijn ontzettend veel leuke, originele ideeën voor gezonde traktaties te vinden, bijvoorbeeld op internet. Om ouders te helpen hebben we een inspiratieboek gemaakt wat in elke klas ter inzage ligt en op de website te vinden is. Het hoeft echt geen enorm kunstwerk te zijn.

 

Voorbeelden van gezonde en feestelijke traktaties:
§  Gebruik gezonde ingrediënten, zoals groente, (gedroogd) fruit of noten. Maak er een leuke versiering van. Bijvoorbeeld met plakoogjes, gekleurd papier of doe ze in een vrolijk zakje.

§  Deel kleine porties van producten uit die niet te veel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, klein bekertje naturel popcorn, klein koekje of minirolletje of zakje met kleine (suikervrije) snoepjes of dropjes.

Tip: vraag de leerkracht naar het traktatie inspiratieboek, kijk op www.gezondtrakteren.nl of www.voedingscentrum.nl/trakteren voor lekkere inspiratie!

  1. Het goede voorbeeld
    Gezond eten doen we met z’n allen. Wij geloven in het geven van het goede voorbeeld. Als leraren bijvoorbeeld fruit of groente nemen als pauzehap, dan geven ze daarmee het goede voorbeeld.

 

  1. Duurzaamheid

Op onze school zijn we bezig met duurzaamheid. We geven graag een leefbare aarde door aan onze kinderen. Daarom delen we regelmatig tips hierover met ouders/verzorgers. Zoals:

  • Kies voor groente en fruit uit het seizoen.
  • Voorkom voedselverspilling door niet meer eten en drinken mee te geven dan je kind op kan.
  • Probeer afval en plastic verpakkingen te minimaliseren. Gebruik bijvoorbeeld een stevige luchtrommel en drinkbeker.

 

  1. Toezicht op beleid

We vinden het natuurlijk belangrijk dat ons voedingsbeleid zoveel mogelijk wordt nageleefd. Lukt dat een keer niet, dan is dat niet meteen erg. We zullen ons voedingsbeleid onder de aandacht brengen als dat nodig is, op een vriendelijke manier.

  • Vinden we een keer snoep, cake, grote koeken, chips of frisdrank in een broodtrommel, dan zullen we ouders er vriendelijk aan herinneren om de volgende keer iets gezonds mee te geven. Gebeurt het vaker, dan gaat de leraar in gesprek met de ouders. Zo kunnen we samen naar oplossingen zoeken.
  • We stimuleren ouders en kinderen zoveel mogelijk om gezond te trakteren. Als we een traktatie zien die niet bij het beleid van onze school past, dan geven we deze mee naar huis aan de kinderen. De ouders kunnen dan zelf beslissen of ze de traktatie alsnog willen geven. De ouder die de traktatie heeft meegegeven, geven we een briefje mee met uitleg.

En we doen nog meer…

  • Elk schooljaar besteden we aandacht aan gezonde en duurzame voeding in onze lessen. Hiervoor gebruiken wij lespakket
  • Daarnaast doen we aanvullende activiteiten, zoals: nationaal schoolontbijt en een gezondweek. (in deze gezondweek besteden we aandacht aan wat gezonde voeding is, maar ook hoe beweeg je genoeg en verpakkingsmateriaal)
  • We hebben extra aandacht voor bewegen door bijvoorbeeld naschoolse sport.
  • We laten de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) een gezondheidsonderzoek uitvoeren in groep 2 en groep 7.
  • Als we ons zorgen maken over de eetgewoonten of het gewicht van een leerling, dan bespreken we deze in het zorgteam van onze school. Hier betrekken we uiteraard de ouders bij.
  • We laten ouders weten bij wie ze terecht kunnen als ze vragen hebben over de eetgewoonten en het gewicht van hun kind.
  • We houden ouders betrokken door regelmatig te komen met nieuws, ideeën, tips en suggesties over gezonde voeding.
  • Het introduceren van deze nieuwe handreiking doen we door deze samen met de startbrief van de betreffende groepen te verzenden. We sturen eveneens een melding in Parro en kondigen het aan in de tempelinfo.
    In de gezondweek bespreken we dit uitgebreid met de kinderen.